ایران بوک – دانلود رایگان کتاب های فارسی

ایران بوک – دانلود رایگان کتاب های فارسی , قیمت کتاب های فارسی – دریافت رایگان جدیدترین کتاب های ایرانی – قیمت کتاب های فارسی – فهرست کتاب ها

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز کتاب معرفی و بررسی کتاب عرفان حافظ نوشته شهید مطهری

بررسی کتاب عرفان حافظ

 

معرفی و دانلود رایگان کتاب عرفان حافظ

 کتاب ” عرفان حافظ ” نوشته شهید مطهری می باشد که در سال 1373 منتشر شده است. این کتاب، مجموعه ای است مشتمل بر پنج جلسه کنفرانس استاد شهید آیت الله مطهری ره که در حدود سال 1350 هجری شمسی در دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران دایر  شده است . این کتاب زیبا و جذاب که در واقع یک معرفی اجمالی از عرفان اسلامی است.استاد مطهری برای شناخت حافظ به دو راه مراجعه به تاریخ و دیوان او اشاره می نماید و ضمناً پنج فرضیه را در باب شخصیت فکری و اشعار او را بررسی می کند. استاد مطهری ضمن عارفانه خواندن اشعار حافظ اصول جهان بینی عرفانی را بیان می نماید.

 

در بخشی از کتاب عرفان حافظ می خوانیم…

عرفان عملی : که به بايدها و نبايدهای رفتاری انسان باخود و خدا وجهان می پردازد و از اين جهت شباهتی به علم اخلاق دارد،ازاين بخش از علم عرفان به سير و سلوک نيزتعبير می شود که به نحوه ی شروع وحرکت سالک در طريق توحيد(که مقصد نهائی عارف است)وبيان مراحل ومنازل آن می پردازد.

نکته ی قابل توجه اينکه توحيد عارف باتوحيد ديگران حتی فلاسفه مغايرت داردوبدان معناست که هر چه هست خداست و جزء او نمود است نه بودوهمين مرحله از توحيد است که از سوی مخالفان متهم به کف شده است.

همانگونه که در اول بحث ذکرشد عرفان عملی شباهتی به علم اخلاق دارد از آنجا که به هنجارهای رفتاری می پردازد که دراين بين تفاوت هايی نيز وجود دارد که به ذکر آن می پردازيم.

 

1-عمده ی بحث در عرفان عملی رابطه ی انسان با خداست در حالی که همه ی سيستم های اخلاقی ضرورتاً پيرامون اين مسأله بحث نمی کنند و فقط اخلاق مذهبی چنين بحثی دارند.

 

2- سيروسلوک دارای يک تحرک وپويايی خاصی می باشدوسالک در طی طريق از منازل و مراحل مختلفی بايد عبور کند در حالی که اخلاق ساکن است وفقط در پی کسب فضائل اخلاقی می باشد وتوجه ی چندانی به ترتيب آنان ندارد.

 

3- مفاهيم اخلاقی برای همه ملموس و شناخته شده است اما برخی از مفاهيم عرفانی فقط برای سالک وآن هم در طی مراحل کشف می شود.

 

 

 

مشخصات کتاب

نویسنده :شهید  مرتضی مطهری

موضوع :ادبیات داستانی

تعداد صفحات:158

سال انتشار:1373

 


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : shuser

بدون دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما:

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار